Köpvillkor – Åsby Hem & Trädgård
Tillämpning
Åsby Hem & Trädgårds allmänna försäljningsvillkor gäller från och med ovan angivet datum och ersätter alla tidigare publicerade försäljningsvillkor. Vid försäljning till enskilda konsumenter gäller även tvingande bestämmelser i Konsumentköplagen (1990:932) och Distansavtalslagen (2005:59). Försäljning sker endast till beställare som är myndiga eller har målsmans godkännande.
De varor som presenteras via Åsby Hem & Trädgårds hemsida utgör vårt ordinarie sortiment. Vid skillnader mellan villkor, produktinformation eller priser på hemsidan och andra publikationer är det informationen på hemsidan som gäller.
Pris och betalning
Alla priser anges i svenska kronor. För privatpersoner visas priser inklusive moms, och för företagskunder visas priser exklusive moms. Åsby Hem & Trädgård förbehåller sig rätten att justera priser och produktinformation utan föregående avisering.
Betalning sker via Klarna Checkout:
- Kortbetalning (VISA, Mastercard, American Express)
- Direktbetalning via bank
- Faktura via Klarna (ingen fakturavgift)
Vid beställning skickas en orderbekräftelse via e-post. När beställningen skickas från vårt lager, får du en leveransbekräftelse.
Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. pris- eller produktinformationsfel) har Åsby Hem & Trädgård rätt att korrigera och skicka ny orderbekräftelse. Du har då rätt att kostnadsfritt avbeställa ordern.
Leverans & leveranssätt
Lagervaror skickas normalt inom 1–3 arbetsdagar. Leveranstiden till närmaste utlämningsställe är vanligtvis 2–3 arbetsdagar från avsändning. Vid högt ordertryck eller förseningar kan leveranstiden bli längre. I sådana fall meddelar vi dig snarast möjligt.
Leveransalternativ:
-
PostNord Mypack
Leverans till närmaste utlämningsställe (max 20 kg och viss maxstorlek). Ange mobilnummer för SMS-avisering. Större paket levereras som hemleverans dagtid.
-
PostNord Hemleverans (dagtid)
Leverans sker till tomtgräns (villa) eller port (lägenhet). PostNord kontaktar dig för att boka utkörning inom ett tidsintervall. Inbärning ingår ej.
-
Avhämtning
Varor kan i nuläget inte avhämtas hos Åsby Hem & Trädgård.
Avbeställning
Du kan avbeställa din order fram till dess att den har skickats från vårt lager. Kontakta oss via e-post: webbinfo@asby.nu
Outlöst försändelse
För paket som inte hämtas ut och inte avbeställts innan retur, debiteras en avgift om 195 kr för att täcka våra kostnader.
Ångerrätt och öppet köp
Enligt distansavtalslagen har du som konsument 14 dagars ångerrätt från det att du mottagit varan. Produkten ska vara oanvänd och i originalskick samt returneras i originalförpackning.
Ångerrätten gäller inte för varor som är specialtillverkade enligt dina specifika önskemål (t.ex. möbler med valt tyg).
Returkostnader
-
Standardretur: 69 kr (dras av vid återbetalning)
-
Skrymmande retur: 195 kr – bokas via postnord.se eller tel. 0771-33 33 10
Observera:
-
Retur sker på samma sätt som leveransen
-
Spara emballage och eventuell lastpall
-
Åsby Hem & Trädgård ansvarar inte för transportskador vid retur – emballera väl
-
Att inte hämta ut paket räknas inte som ångerrätt
Så returnerar du:
-
Packa varan ordentligt, använd originalemballage
-
Klistra på den medföljande ”Return Drop Off”-etiketten
-
Lämna in paketet på ett utlämningsställe
Returadress:
Åsby Hem & Trädgård, Åsby 7, 734 91 Hallstahammar
Frågor? Kontakta: webbinfo@asby.nu
Återbetalning sker inom 14 arbetsdagar från att vi mottagit din retur eller meddelande om ångerrätt. Eventuell faktura ska betalas även vid retur. Frakt och returfrakt återbetalas ej.
Reklamation
Fel i varan ska reklameras inom skälig tid (inom 2 månader räknas alltid som skäligt). Vid reklamation, kontakta: webbinfo@asby.nu. Ange ordernummer och beskriv felet.
Kontrollera varan vid mottagandet. Skador ska noteras på fraktsedeln av chauffören. Spara emballaget.
Vid godkänd reklamation står vi för retur- och fraktkostnader.
Reklamationsadress:
Åsby Hem & Trädgård, Åsby 7, 734 91 Hallstahammar
Säkerhet
Vi använder 3D-secure för att säkerställa trygg betalning.
Tvist
Vid tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
ARN: Box 174, 101 23 Stockholm – www.arn.se
För gränsöverskridande köp hänvisar vi till:
EU:s ODR-plattform – https://ec.europa.eu/odr
ECC Sverige: Box 48, 651 02 Karlstad – odr@konsumentverket.se
Frakt & Köpvillkor – blommor & växter
Plantornas utseende
Fotona är representativa, men färg på blommor och blad kan variera.
Pelargoners storlekar:
- Stickling, är vanligen 5–15 cm hög och har ett skott
- Stor nog att blomma har ett eller flera skott som kan blomma
- Extra stor planta är ett kraftigt exemplar
- Samlingsexemplar har odlats extra länge i växthuset
Gröna växters storlekar varierar, se respektive planta för beskrivning.
Leverans
Vi skickar vanligtvis ditt paket till dig inom 1-10 dagar. Transporten tar sedan 1–3 dagar från oss till dig. Om problem uppstår kontaktar vi dig.
Vi skickar vanligen via DHL/PostNord. Paket levereras till en av deras “service points” som ofta är en butik eller kiosk. Sök efter din närmaste service point.
Vinterleveranser
Plantor: Om det är minusgrader där du bor så skickar vi inte plantor, för att skydda dom från köldskador. Vi ber dig istället återkomma när det blivit plusgrader, eller handla online för upphämtning i växthuset i Västerås. Om din favoritsort tar slut medan det är kallt, hör av dig så ser vi om vi kan ordna ett exemplar till dig.
Tillbehör: Vi skickar tillbehör, inklusive näring, året om.
Fraktkostnaden
Fraktkostnaden visas innan du godkänner ditt köp.
Reklamationer
Om ditt paket är skadat skall du anmärka på det direkt till ditt ombud. Dom skall göra en anteckning på fraktsedeln om detta. Detta skall alltså ske direkt när du hämtar ut ditt paket. Ta sedan kontakt med oss, helst via mail så det finns på pränt vad som hänt.
Kontakta oss alltid före du returnerar varor. Levande växter finns det enligt lag ingen ångerrätt för. Vi vill dock att du alltid ska vara nöjd med ditt köp, så kontakta oss om du har frågor eller synpunkter.
Enligt lag har du rätt att returnera våra torrvaror i 14 dagar efter det att du mottagit leveransen. Hos oss kan du dock ångra ditt köp av torrvaror (ej levande växter) så länge som du kontaktar oss inom en månad. Du måste skicka oss varorna inom 14 dagar efter det att du berättat för oss att du vill returnera varorna. Du är ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Vid eventuell retur får du betala frakten och som sagt var så gäller returrätten ej för levande växter.
Om du förhandsbetalt dina varor återbetalar vi hela summan du betalt (dock bara leveranskostnad för standardfrakt, ej eventuell extrakostnad du valt för snabbare leverans) inom 14 dagar från det att vi mottagit din retur eller det datum du skickar oss bevis på att du returnerat varorna. Återbetalning sker normalt med samma betalsätt som du betalade.
Kontakta oss gärna med frågor och funderingar
Returadress:
Åsby Hem & Trädgård, Åsby 7, 734 91 Hallstahammar
Frågor? Kontakta: webbinfo@asby.nu
Återbetalning sker inom 14 arbetsdagar från att vi mottagit din retur eller meddelande om ångerrätt. Eventuell faktura ska betalas även vid retur. Frakt och returfrakt återbetalas ej.
Reklamation
Fel i varan ska reklameras inom skälig tid (inom 2 månader räknas alltid som skäligt). Vid reklamation, kontakta: webbinfo@asby.nu. Ange ordernummer och beskriv felet.
Kontrollera varan vid mottagandet. Skador ska noteras på fraktsedeln av chauffören. Spara emballaget.
Vid godkänd reklamation står vi för retur- och fraktkostnader.
Reklamationsadress:
Åsby Hem & Trädgård, Åsby 7, 734 91 Hallstahammar
Säkerhet
Vi använder 3D-secure för att säkerställa trygg betalning.
Tvist
Vid tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer.
ARN: Box 174, 101 23 Stockholm – www.arn.se
För gränsöverskridande köp hänvisar vi till:
EU:s ODR-plattform – https://ec.europa.eu/odr
ECC Sverige: Box 48, 651 02 Karlstad – odr@konsumentverket.se